TARGI KOLEJOWE TRAKO 2019
W dniach 24-27 września 2019 r. w w centrum targowo-wystawienniczym Amber Expo w Gdańsku odbyły się 13. Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2019.
Dla zwiedzających przygotowano ekspozycję przygotowaną przez ponad 700 wystawców z Polski i 30 innych krajów.
TRAKO to największe i najbardziej prestiżowe w Polsce oraz drugie w Europie spotkanie branży transportu szynowego będące doskonałą okazją dla prezentacji aktualnego poziomu rozwoju systemów transportowych oraz infrastruktury kolejowej w Polsce, Europie i na świecie. Gdańska impreza służy do promowania transportu szynowego (kolej i tramwaj) spedycji i logistyki kolejowej, prezentacji najnowszych technologii oraz spotkania w środowisku branżowym. Targi odbywają się w cyklu dwuletnim, naprzemiennie z targami kolejowymi w Berlinie.
Targi TRAKO są organizowane przez Międzynarodowe Targi Gdańskie SA oraz Grupę PKP. Partnerami targów są firmy Bombardier, Knorr-Bremse, Medcom, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA oraz TRACK TEC.
Wieczorem pierwszego dnia targów podczas uroczystej gali w hali ERGO ARENA na granicy Gdańska i Sopotu odbyło się uroczyste wręczenie nargród i wyróżnień, w tym medali Stowarzyszenia Elektryków Polskich.
Wręczenie medali SEP poprzedziła obszerna informacja o Jubileuszu 100-lecia SEP odczystana przez prowadzących galę konferansjerów w językach polskim i angielskim.
Z upoważnienia Zarządu Głównego SEP wręczenia medali dokonali: Członek Honorowy SEP Kol. Stefan Granatowicz, przewodniczący Centralnego Kolegium Sekcji Trakcji Elektrycznej Kol. Waldemar Zając-Domański i sekretarz generalny SEP Kol. Jacek Nowicki.
Medalem 100-lecia SEP wyróżniono Panią Dorotę Daszkowską-Kosewską, dyrektora projektu TRAKO, w uznaniu zasług w rozwoju systemów transportowych oraz infrastruktury kolejowej i w podziękowaniu za wieloletnią, owocną współpracę ze Stowarzyszeniem Elektryków Polskich.
Medale Prezesa SEP otrzymały Firmy:
ELESTER-PKP Sp z o.o. za: Komputerowy system sygnalizacji przejazadowej PERUN
oraz
Kolejowe Zakłady Łączności Sp. z o.o. za produkt: Stacja ładowania pojazdów elektrycznych ecoMOTO.
Podobnie jak w poprzednich edycjach imprezie towarzyszył bogaty program m. in. debaty, konferencje, liczne seminaria i prezentacje firm oraz Dzień Edukacji i Kariery TRAKO.
W środę, 25 września Centralne Kolegium Sekcji Trakcji Elektrycznej Stowarzyszenia Elektryków Polskich (CKSTE SEP) zorganizowało seminarium pt. Efektywność energetyczna w trakcji elektrycznej. O seminarium tym napiszemy w osobnym artykule.
Opracował:
Jacek Nowicki
SG SEP
Uroczysta gala wieczorna w pierwszym dniu Targów Kolejowych TRAKO w hali ERGO ARENA
Wręczenie Medali Prezesa SEP i Medalu 100-lecia SEP na gali Targów Kolejowych TRAKO
Występ artystyczny zespołu "Ladies of Power" podczas wieczornej gali Targów Kolejowych TRAKO 2019
Bogata ekspozycja na wolnym powietrzu obejmowała szeroką gamę pojazdów trakcyjnych i maszyn budowlanych wykorzystywanych do robót torowych
Hybrydowy skład Newagu, który może korzystać zarówno z trakcji elektrycznej jak i napędu spalinowego do jazdy po trasach niezelektryfikowanych
Lokomotywa Traxx DC3 nowej generacji firmy Bombardier
Firma Stadler zaprezentowała na TRAKO 2019 pięcioczłonowy elektryczny zespół trakcyjny Flirt wyprodukowany w zakładzie w Siedlcach dla Kolei Mazowieckich. W styczniu 2018 r. Stadler i Koleje Mazowieckie zawarły umowę ramową o wartości aż 2,2 mld zł na dostawę aż 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych
Bydgoska Pesa zaprezentowała na TRAKO 2019 Gdańsku pięcioczłonowy zespół trakcyjny Elf 2 przeznaczony dla Kolei Wielkopolskich, które zamówiły 15 takich pojazdów. W tle lokomotywa Traxx DC3 firmy Bombardier.
Członek Honorowy SEP Kol. Stefan Granatowicz (z prawej) bierze aktywny udział w organizacji Targów Kolejowych TRAKO od ich pierwszej edycji w 1995 roku. Obok Jacek Nowicki - sekretarz generalny SEP. W tle najnowsza lokomotywa pasażerska polskiej konstrukcji i producji EU160 Griffin typu E4DCU. PKP Intercity ogłosiło na TRAKO 2019 komunikat o zakupie 10 nowych lokomotyw elektrycznych Griffin wyprodukowanych przez Newag. W maju 2018 r. przewoźnik podpisał umowę na zakup 20 lokomotyw. Teraz skorzystał z opcji i zamówił 10 kolejnych. Tym samym łączna wartość kontraktu wzrosła o 183,8 mln zł do kwoty 551,4 mln zł. Do końca 2019 roku Newag ma wyprodukować 8 elektrowozów tego typu. Wszystkie mają zostać ukończone do listopada 2020 roku. Będą one rozwijać prędkość do 160 km/godz
Lokomotywa elektryczna typu Dragon 2 produkcji Newag przeznaczona do prowadzenia ciężkich pociągów towarowych. . W lokomotywie zastosowano innowacyjne rozwiązania - m.in. przekształtniki oparte na elementach energoelektronicznych z węglika krzemu (SiC), co zapewnia bezawaryjną pracę w wysokich temperaturach. Ostatnio PKP Cargo zawarło z Newagiem umowę na zakup 31 lokomotyw Dragon 2.
Stanowisko maszynisty w lokomotywie typu Dragon 2