KIEDY BĘDZIE MOŻNA POLECIEĆ MASZYNAMI NAPĘDZANYMI PRĄDEM?
Samoloty elektryczne to przyszłość lotnictwa, choć do ich powszechnego użycia droga jeszcze daleka, kolejne testy maszyn napędzanych prądem przybliżają nas do tej kluczowej zmiany.
Samoloty odpowiadają za największą emisję gazów cieplarnianych spośród wszystkich gałęzi transportu. Obecnie testowane są samoloty elektryczne, a kolejnym, milowym wręcz krokiem w kierunku poprawy sytuacji klimatycznej na świecie jest ich upowszechnienie. Mimo że zdania ekspertów w tym temacie są podzielone, na świecie odbywa się coraz więcej testów maszyn napędzanych prądem. Mają one w znacznej mierze przyczynić się do ograniczenia emisji CO2 przez gigantów lotniczych.
W ostatnim czasie testowanie samolotu o napędzie elektrycznym podjęły się Holenderskie Linie Lotnicze KLM wspólnie ze stowarzyszeniem Electric Flying Connection (EFC) i instruktorami z E-Flight Academy. W próbnych rejsach samolotu Pipistrel Velis Electro między lotniskami Lelystad a Schiphol-Oost udział wzięło 18 osób.
Uczestnicy na własnej skórze mogli się przekonać, jak będzie wyglądać lotnictwo w przyszłości. Z kolei przewoźnik, dzięki nawiązanej współpracy, zdobył bardzo potrzebną wiedzę na temat zastosowania maszyn elektrycznych w użytku komercyjnym.
– Aby zmieniać transport lotniczy na bardziej zrównoważony, musimy testować nowe technologie i innowacje w praktyce. To, co robimy dziś na małą skalę, może w przyszłości pomóc rozwinąć i zastosować pewne rozwiązania w szerszym zakresie – zaznacza Jolanda Stevens, kierownik programu Zero Emission Aviation w KLM.
– To wyjątkowe wydarzenie ma umożliwić partnerom projektu i uczestnikom doświadczenia lotów na napędzie elektrycznym. Cieszymy się, że KLM dołączył do tego przedsięwzięcia. Mamy plany kolejnych lotów elektrycznych w ramach całego Beneluksu – dodaje Jurjen de Jong, Prezes EFC.
Electric Flying Connection (EFC) to branżowe stowarzyszenie zajmujące się lotami elektrycznymi, zrzeszające ponad 50 członków. Reprezentuje szeroką gamę firm w ekosystemie lotów elektrycznych, w tym linie lotnicze (takie jak KLM), producentów samolotów elektrycznych i komponentów lotniczych, akademie lotnicze, organizacje rozwijające infrastrukturę ładowania, czy lotniska. Głównym celem EFC jest tworzenie powiązań między podmiotami w łańcuchu wartości w celu poprawy zrównoważonego charakteru transportu lotniczego.
Testowany przez KLM i EFC Pipistrel Velis Electro to pierwszy na świecie i jedyny certyfikowany samolot elektryczny. Dwumiejscowa maszyna, ze względu na 50-minutowy zasięg lotu (plus 10 minut rezerwy) nie będzie obsługiwała żadnego z połączeń aktualnej siatki holenderskiego przewoźnika. Eksperci z branży lotniczej przewidują, że pierwsze samoloty elektryczne, które będą mogły zabrać na pokład nawet 100 pasażerów i pokonać dystans między 400 a 750 km, pojawią się do 2035 roku.
Źródło: news.klm.com, climatescience.org.
KLM testuje samoloty elektryczne / Fot. Arnoud Raeven / Materiały prasowe KLM