Facebook

Newsletter Tydzień w SEP

nr 352 / 29.08 - 4.09.2022

Newsletter Stowarzyszenia Elektryków Polskich



BIURO SEP „OD KUCHNI” (CZ. 3)

Sekcja Finansów i Księgowości jest wyodrębnionym zespołem specjalistów z zakresu finansów i księgowości działającym w ramach struktury Biura SEP.


W skład zespołu wchodzą:

Joanna Piotrowska – główna księgowa SEP, kierownik sekcji

Magdalena Lewandowska – główny specjalista

Ewa Sajnóg – główny specjalista

Najważniejszymi zadaniami SFiK jest administrowanie finansami Biura SEP oraz zapewnienie dbałości i rzetelności rozliczeń księgowo-podatkowych, poprzez:

  • prowadzenie ksiąg rachunkowych Biura SEP w zgodności z obowiązującym przepisami rachunkowymi i podatkowymi;
  • dokonywanie rozliczeń podatkowych wymaganych przez ustawy podatkowe: podatek VAT, podatek dochodowy CIT, podatek dochodowy PIT oraz inne wymagane w określonych sytuacjach (np. podatek od czynności cywilno-prawnych);
  • sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego zgodnie z wymogami Ustawy o Rachunkowości;
  • współpracę z audytorami podczas corocznego badania sprawozdania finansowego;
  • finalizowanie zaudytowanego sprawozdania finansowego i jego złożenie w Krajowym Rejestrze Sądowym;
  • przygotowywanie projektu rocznego budżetu centralnego SEP we współpracy ze skarbnikiem SEP;
  • sporządzanie miesięcznych informacji z wykonania budżetu centralnego i COSiW oraz analiza wyniku finansowego;
  • przygotowywanie i aktualizacja instrukcji finansowej, według której prowadzona jest gospodarka finansowa i sprawozdawczość SEP;
  • współpracę z jednostkami organizacyjnymi SEP przy przygotowywaniu sprawozdań rocznych i kadencyjnych;
  • ciągłą współpracę z osobami obsługującymi księgowość w poszczególnych oddziałach i podmiotach działalności gospodarczej SEP (łącznie 53 jednostki);
  • wsparcie i doradztwo merytoryczne oddziałów SEP;
  • bieżące monitorowanie zmian zachodzących w ustawach podatkowych i rachunkowych;
  • obsługę płacową pracowników Biura, tj. naliczanie wynagrodzeń, rozliczanie podatku PIT i obciążeń ZUS;

 

W toku realizowanych zadań, SFiK zidentyfikowała obszary, w których będą wprowadzane ulepszenia dotychczasowych procesów w celu zwiększenia efektywności pracy sekcji, takie jak:

  • wprowadzenie automatyzacji dla niektórych księgowań, np. wyciągi bankowe;
  • zautomatyzowanie procesu raportowania wyników SEP;
  • organizowanie cyklicznych zebrań SFiK z zespołami księgowymi oddziałów SEP w celu omówienia bieżących zadań, jak:
    • ustalenia kalendarium terminowego przekazywania danych do rozliczenia podatku VAT;
    • harmonogram sporządzenia rocznych sprawozdań finansowych oraz czynności zamknięcia roku finansowego;
    • harmonogram przeprowadzenia rocznej inwentaryzacji majątku;
    • popularyzacja dobrych praktyk i udział w szkoleniach centralnych.
  • cykliczne spotkania z zespołami finansowymi na tematy dotyczące zmian w przepisach i sposobu przygotowania się na te zmiany.

 

 

opracowanie: Joanna Piotrowska






Newsletter

Zapisz się za darmo i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami

z subskrybcji możesz zrezygnować w dowolnej chwili