BIURO SEP „OD KUCHNI” (CZ. 3)
Sekcja Finansów i Księgowości jest wyodrębnionym zespołem specjalistów z zakresu finansów i księgowości działającym w ramach struktury Biura SEP.
W skład zespołu wchodzą:
Joanna Piotrowska – główna księgowa SEP, kierownik sekcji
Magdalena Lewandowska – główny specjalista
Ewa Sajnóg – główny specjalista
Najważniejszymi zadaniami SFiK jest administrowanie finansami Biura SEP oraz zapewnienie dbałości i rzetelności rozliczeń księgowo-podatkowych, poprzez:
- prowadzenie ksiąg rachunkowych Biura SEP w zgodności z obowiązującym przepisami rachunkowymi i podatkowymi;
- dokonywanie rozliczeń podatkowych wymaganych przez ustawy podatkowe: podatek VAT, podatek dochodowy CIT, podatek dochodowy PIT oraz inne wymagane w określonych sytuacjach (np. podatek od czynności cywilno-prawnych);
- sporządzanie rocznego sprawozdania finansowego zgodnie z wymogami Ustawy o Rachunkowości;
- współpracę z audytorami podczas corocznego badania sprawozdania finansowego;
- finalizowanie zaudytowanego sprawozdania finansowego i jego złożenie w Krajowym Rejestrze Sądowym;
- przygotowywanie projektu rocznego budżetu centralnego SEP we współpracy ze skarbnikiem SEP;
- sporządzanie miesięcznych informacji z wykonania budżetu centralnego i COSiW oraz analiza wyniku finansowego;
- przygotowywanie i aktualizacja instrukcji finansowej, według której prowadzona jest gospodarka finansowa i sprawozdawczość SEP;
- współpracę z jednostkami organizacyjnymi SEP przy przygotowywaniu sprawozdań rocznych i kadencyjnych;
- ciągłą współpracę z osobami obsługującymi księgowość w poszczególnych oddziałach i podmiotach działalności gospodarczej SEP (łącznie 53 jednostki);
- wsparcie i doradztwo merytoryczne oddziałów SEP;
- bieżące monitorowanie zmian zachodzących w ustawach podatkowych i rachunkowych;
- obsługę płacową pracowników Biura, tj. naliczanie wynagrodzeń, rozliczanie podatku PIT i obciążeń ZUS;
W toku realizowanych zadań, SFiK zidentyfikowała obszary, w których będą wprowadzane ulepszenia dotychczasowych procesów w celu zwiększenia efektywności pracy sekcji, takie jak:
- wprowadzenie automatyzacji dla niektórych księgowań, np. wyciągi bankowe;
- zautomatyzowanie procesu raportowania wyników SEP;
- organizowanie cyklicznych zebrań SFiK z zespołami księgowymi oddziałów SEP w celu omówienia bieżących zadań, jak:
- ustalenia kalendarium terminowego przekazywania danych do rozliczenia podatku VAT;
- harmonogram sporządzenia rocznych sprawozdań finansowych oraz czynności zamknięcia roku finansowego;
- harmonogram przeprowadzenia rocznej inwentaryzacji majątku;
- popularyzacja dobrych praktyk i udział w szkoleniach centralnych.
- cykliczne spotkania z zespołami finansowymi na tematy dotyczące zmian w przepisach i sposobu przygotowania się na te zmiany.
opracowanie: Joanna Piotrowska