Facebook

Newsletter Tydzień w SEP

nr 195 / 7 - 13.01.2019

Newsletter Stowarzyszenia Elektryków Polskich



Dobry inżynier = wszechstronny inżynier

W trakcie studiów, a także później, w pracy inżyniera, skupiamy się szczególnie na umiejętnościach technicznych określanych mianem bazowych. Tymczasem kompetencje takie jak umiejętność autoprezentacji czy pracy w zespole, zaliczane do grupy umiejętności miękkich, są niezwykle cenne i coraz bardziej poszukiwane przez pracodawców. Z tego powodu, Studenckie Koło Stowarzyszenia Elektryków Polskich nr 19 przy AGH we współpracy z fundacją Kraków Miastem Startupów postanowiło wyjść naprzeciw potrzebom studentów z projektem cyklu szkoleń z zakresu umiejętności miękkich. Ta obszerna relacja jest zapisem cyklu warsztatów ,,Szkolenia z umiejętności miękkich dla studentów kierunków technicznych”, które odbyły się na przełomie października i listopada 2018 roku w Krakowie.


Powszechnie znany jest podział kompetencji na ,,miękkie” i ,,twarde”.  Niektórzy uważają, że te drugie są kluczowe dla odnoszenia sukcesu. Nic bardziej mylnego. Kompetencje są to cechy, dyspozycje w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw, pozwalające realizować zadania na wymaganym poziomie, czyli jest to ogół działań i zadań oraz sposób w jaki je wykonujemy i się do nich motywujemy. Umiejętności miękkie związane są z komunikacją, organizacją oraz zdolnościami interpersonalnymi. Są często trudniejsze do opanowania, ponieważ wymagają długotrwałej pracy nad własną osobą. Bywają niedoceniane. Kompetencje interpersonalne są niezbędnymi umiejętnościami każdego lidera. Pozwalają na sprawne zarządzanie i kierowanie zespołem. Jednak pracownicy każdego szczebla powinni je posiadać. Na stanowiskach zarządzających są niezbędne i należy je stale rozwijać. Są to umiejętności uniwersalne, przydatne w każdej specjalizacji i branży. Okazuje się, że w czasach, w których coraz częściej całkowicie polegamy na technologiach, kompetencje twarde tracą na wartości. To umiejętności miękkie pozwalają łatwiej dostosować się do nieustannych zmian. Kompetencje te stały się cenne na rynku pracy. Pracodawcy zaczęli je doceniać i poszukiwać ich wśród kandydatów do pracy. Wyróżniają Nas one spoza całej rzeszy potencjalnych pracowników. Od zatrudnianej osoby oczekuje się umiejętności organizacji pracy własnej, samodzielności, kreatywności, nastawienia na dążenie do celu oraz umiejętności pracy w zespole. Firmy zatrudniają pracowników z dobrze rozwiniętymi umiejętnościami miękkimi, ponieważ są oni bardziej efektywni w pracy, zwłaszcza w interakcjach z ludźmi.

 

Warsztaty I

,,Sposoby rozwoju indywidualnej kariery zawodowej"

Podczas pierwszych warsztatów z cyklu, wraz z trenerem Bartłomiejem Piotrowskim,  doświadczonym networkerem oraz ekspertem od budowania społeczności offline poruszyliśmy temat budowania ścieżki kariery i realizacji wyznaczonych celów. Nasz prelegent na własnym przykładzie opowiedział, co robić, aby stale wspierać swój rozwój i dążyć do realizacji zawodowych celów. Prowadzone przez Bartłomieja warsztaty były potężną dawką praktycznych wskazówek i zawodowych inspiracji. Był to nieoceniony zastrzyk porad dla osób, które nie są pewne obranej ścieżki zawodowej oraz tych które nie podjęły jeszcze decyzji w tym kierunku. W trakcie szkolenia trener pokazał nam, jak kręta może być droga prowadząca do upragnionego celu. Uświadomiliśmy sobie, że nie zawsze nasze pierwsze wybory na ścieżce kariery muszą być tymi właściwymi i że czasem trzeba trochę pobłądzić, aby znaleźć to w czym będziemy się realizować. Zawsze warto próbować nowych rzeczy, angażować w różne projekty, bo to nas rozwija i poszerza nasze horyzonty. Takie podejście sprawia, że zawsze robimy krok do przodu zamiast stać w miejscu. Dzięki temu poszerzają się nasze perspektywy oraz zwiększa szansa, na znalezienie swojej wymarzonej pracy. ,,Zyskaliśmy całkiem inne spojrzenie na budowanie własnej kariery. Bartłomiej zwrócił Nam uwagę na to, żeby nie kierować się opiniami innych tylko obrać własną ścieżkę. Wskazał również na fakt, że nie da się wszystkiego zaplanować i że nie ma jednej właściwej drogi, ale może być ich wiele. Dzięki warsztatom wysłuchaliśmy wielu praktycznych rad, popartych własnymi doświadczeniami trenera. Najważniejsza lekcja płynąca z nich to, że należy szukać tego w czym czujemy się dobrze i poszerzać wachlarz swoich umiejętności poprzez angażowanie się w różne projekty i udział w szkoleniach.” (Sylwia Wrona – studentka V roku Elektrotechniki)

 

Warsztaty II

,,Skuteczne techniki wystąpień publicznych"

Dzięki ogromnej wiedzy i doświadczeniu Grzegorza Zagraby, zgłębiliśmy tajniki autoprezentacji i sztuki wystąpień publicznych. Oprócz części merytorycznej, mieliśmy okazję przećwiczyć umiejętność prezentowania się oraz otrzymaliśmy cenne uwagi i porady. Szkolenie pozwoliło nam uzmysłowić sobie na co zwracamy uwagę jako słuchacze podczas wystąpień publicznych. Grzegorz pokazał nam kilka technik, które pozwalają utrzymać uwagę słuchacza i jego zainteresowanie wystąpieniem, od początku do samego końca prezentacji. Mentor zwrócił nam również uwagę na podstawowe błędy, jakie popełniają ludzie podczas wystąpień oraz co powinniśmy zrobić, żeby tych błędów nie powielać. Szkolenie zostało zwieńczone krótkimi warsztatami praktycznymi, gdzie sami mieliśmy okazję się zaprezentować. Po czym nasze wystąpienia były analizowane przez całą grupę i trenera, tak abyśmy wiedzieli nad czym powinniśmy popracować.  „Szkolenie przeprowadzone przez Grzegorza Zagrabę pod tytułem „Skuteczne formy wystąpień publicznych”  uświadomiło mi jak wiele jest szczegółów które należy uwzględnić podczas wystąpień publicznych. Prowadzący znakomicie opisał to co miał do przekazania i zwrócił szczególną uwagę na najistotniejsze kwestie. Miałem możliwość zaprezentowania się pod okiem specjalisty co było dla mnie ważnym wydarzeniem. Jestem pewien, że wykorzystam złote rady podane przez Grzegorza podczas mojej obrony pracy dyplomowej.” (Aleksander Ryrych  - student IV roku Elektrotechniki)

 

Warsztaty III

,,Techniki efektywnego zarządzania czasem"

Tym razem Grzegorz przedstawił nam dwie podstawowe techniki pomagające w skutecznym zarządzaniu czasem. Ponadto dowiedzieliśmy się jak odpowiednio nadawać priorytety zadaniom, które musimy wykonać. Nadawanie priorytetów bardzo pomaga w odpowiednim wykorzystywaniu naszej energii, gdyż dzięki temu nie marnujemy jej na rzeczy błahe. Ważnym punktem szkolenia było także radzenie sobie z tzw. pożeraczami czasu. W dobie wszechobecnego dostępu do Internetu jest ich mnóstwo i bardzo łatwo odwracają one naszą uwagę od pracy, którą mamy wykonać. Ostatnim, jednak nie mniej ważnym zagadnieniem, był sposób w jaki powinniśmy odpoczywać. Sposób ten polega na doborze formy odpoczynku, na zasadzie kontrastu do pracy, jaką wykonujemy na co dzień. Zwracanie uwagi na powyższe elementy bardzo mocno pomaga odpowiednio zagospodarować czas każdego dnia.  „Umiejętność planowania swoich zadań, wyznaczania realnych celów oraz ustalaniu odpowiednich priorytetów pozwala poradzić sobie z nawet z wielkim nawałem pracy. Szkolenie to pokazało nam kilka technik, które każdy z uczestników mógłby wprowadzić w życie już następnego dnia. Myślę że dla studentów, którzy podejmują się pracy zawodowej już w czasie studiów, jak i dla studentów angażujących się w różnego rodzaju projektach i kołach naukowych, umiejętne planowanie swojego czasu ma kluczowy wpływ na efekty końcowe. Dobrze zorganizowana praca to efektywna praca.” (Arkadiusz Jurczakiewicz ~ Student V roku Elektrotechniki)

 

Warsztaty IV

,,Techniki i metody efektywnego zarządzania projektami"

Podczas szkolenia przeznaczonego nie tylko dla liderów zespołów projektowych, ale również ich członków, Michał Adamczyk przekazywał nam wiedzę z zakresu efektywnego zarządzania projektami. Nasz mentor omówił sprawdzone metody efektywnego planowania przebiegu projektu, kontrolowania jego rezultatów oraz koordynowania pracą zespołu projektowego. Dowiedzieliśmy się jak stosując się do kilku podstawowych zasad skutecznie prowadzić projekty, kontrolować je na każdym etapie i doprowadzać do samego końca. Warsztat skierowany był zarówno do początkujących project managerów, jak i do osób, które planują rozpoczęcie swojej kariery zawodowej w tym obszarze. Jednym słowem, dla wszystkich zainteresowanych rozwojem swoich kompetencji z obszaru zarządzania projektami i zadaniami w projektach była to nieoceniona dawka informacji. Niezależnie od tego na jakim etapie obecnie jesteśmy, prędzej czy później będziemy zarządzać projektami - na studiach, w pracy, czy w życiu codziennym. ,,Był to intensywny wieczór, podczas którego uzyskaliśmy zarówno podstawowe, jak i bardziej zaawansowane informacje na temat kierowania pracą w grupie. Michał Adamczyk z fundacji Kraków Miastem Startupów przedstawił nam to zagadnienie od strony teoretycznej i praktycznej oraz podzielił się swoim doświadczeniem w byciu koordynatorem projektów. W ramach kilku ćwiczeń mogliśmy wczuć się w rolę osoby odpowiedzialnej za określoną inicjatywę i próbowaliśmy przewidzieć oraz rozwiązać możliwe problemy. Wywiązały się z tego ciekawe dyskusje, ponieważ każdy miał inne pomysły. Zyskaliśmy bardzo ważne przekonanie, że każdy może zostać koordynatorem, co być może zmobilizuje nas do działania w naszym środowisku.” (Kasia Wątorska - studentka Automatyki i Robotyki)

 

Warsztaty V

,,Zasady skutecznego zarządzania zespołem"

W temacie ostatniego z cyklu wykładów, trener przedstawił nam 20 zasad kierowania, opartych na doświadczeniu. Dowiedzieliśmy się, że aby zarządzać ludźmi, warto patrzeć na problemy z perspektywy innych osób, oraz że w zarządzaniu liczy się nie tylko autorytet. Jednym z ważniejszych elementów pracy w zespole jest dobra atmosfera i dobre relacje między członkami danej grupy. Najefektywniej pracują grupy, które utrzymują dobre relacje i kontakt także poza godzinami i miejscem pracy. Mentor pokazał nam jak ważne jest odpowiednie wprowadzenie nowych członków do zespołu, jak rozmawiać z podwładnymi, a także jak ważna jest szczerość w kontaktach z pracownikami. Odpowiednie traktowanie wszystkich członków zespołu będzie procentować owocną współpracą i dobrymi wynikami grupy. „Zasady zarządzania zespołem to jeden z lepszych warsztatów na jakich byłam. Dlaczego? Oczywiście przede wszystkim z powodu świetnych ludzi z SEP-u! Nie tylko dlatego, że zamówili pizzę, ale stworzyli przyjazną atmosferę i przyjęli jak swojego członka, mimo iż byłam wśród nich pierwszy raz. Sam warsztat był kopalnią wiedzy na temat tego jak być dobrym liderem i rozwiązywać problemy, tak, aby cały zespół był zadowolony i się rozwijał. Na całe szczęście prezes Arek pilnie słuchał nie tylko żartów naszego coacha, więc SEP będzie teraz rozwijał swoje projekty jeszcze lepiej. Wielkie dzięki, że mogłam tam z Wami być!” (Kasia Bańczyk - studentka 1 roku kierunku Ekologiczne Źródła Energii)


oprac. i zdjęcia- Sylwia Wrona (Studenckie Koło SEP nr 19 przy AGH)




Newsletter

Zapisz się za darmo i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami

z subskrybcji możesz zrezygnować w dowolnej chwili