Facebook

Newsletter Tydzień w SEP

nr 351 / 22 - 28.08.2022

Newsletter Stowarzyszenia Elektryków Polskich



Przedstawienie się i program wyborczy Andrzeja Hachoła, kandydata na prezesa SEP w kadencji 2022-2026.

Koleżanki i Koledzy, Przyjaciele SEP’owcy!
Wkrótce spotkamy się w Bydgoszczy na XL Walnym Zjeździe Delegatów Stowarzyszenia Elektryków Polskich. Bydgoszcz to miasto królewskie i jedno z największych miast polskich, będące ośrodkiem przemysłu i handlu oraz prężnym ośrodkiem akademickim, naukowym i kulturalnym. Jestem pewien, że olbrzymi wysiłek organizacyjny Oddziału Bydgoskiego SEP oraz praca współorganizatorów Zjazdu zapewni przyjacielską atmosferę w czasie podsumowania ostatniej kadencji, dyskusji o przyszłości i planach działania naszego Stowarzyszenia oraz wyboru władz Stowarzyszenia.


Na XL WZD SEP będę ubiegał się o powierzenie mi funkcji Prezesa SEP. Jestem pewien, że gremium, które zadecyduje o wyborze Prezesa dokona najlepszego wyboru. Jeśli będę to ja, gwarantuję realizację programu, który nakreślam poniżej. Na początku jednak chciałbym napisać kilka słów o sobie, swojej pracy zawodowej i działalności stowarzyszeniowej.

 

Przedstawienie się kandydata

Urodziłem się w 1953 r. w Sosnowcu, w dzielnicy położonej w tzw. „trójkącie trzech cesarzy”, gdzie w okresie rozbioru Polski stykały się granice trzech zaborców. Dzięki moim Rodzicom i wychowaniu w tym tyglu kulturowym nauczyłem się rozmawiać z ludźmi o różnych poglądach, różnych potrzebach i oczekiwaniach. Potrafię wysłuchać różnych argumentów oraz zrozumieć różne racje. Doświadczenia te okazały się bardzo przydatne w mojej dotychczasowej pracy zawodowej i stowarzyszeniowej. Poprawa atmosfery i form pracy to jeden z podstawowych punktów mojego programu wyborczego. Jeśli obejmę funkcję Prezesa SEP użyję mojej wiedzy do realizacji tych zamierzeń, gdyż zgadzam się z oceną wielu Koleżanek i Kolegów z całej Polski, że w SEP pomimo podkreślania, że jesteśmy „Stowarzyszeniem Przyjaciół” zaniedbaliśmy potrzebę rozmawiania i twórczej dyskusji.

W wielu gremiach, w tym zwłaszcza Radzie Prezesów zbyt mało czasu poświęcamy na dyskusję, wymianę doświadczeń, poszukiwanie najbardziej korzystnych rozwiązań, wsłuchiwanie się w potrzeby innych.

Ukończyłem Wydział Elektryczny Śląskich Technicznych Zakładów Naukowych w Katowicach, jestem technikiem elektrykiem w specjalności pomiary i automatyka. Studiowałem na Wydziale Elektroniki Politechniki Wrocławskiej. W 1978 r. uzyskałem dyplom z wyróżnieniem otrzymując tytuł magistra inżyniera elektronika w specjalności miernictwo przemysłowe. W 1981 r. otrzymałem stopień doktora nauk technicznych i podjąłem pracę w Politechnice Wrocławskiej na stanowisku adiunkta naukowo-dydaktycznego, od trzech lat jestem profesorem uczelni. Praca naukowa oraz dydaktyczna na rzecz młodzieży to moja pasja. Zawodowe doświadczenie uzupełniała współpraca naukowo-techniczna z przemysłem oraz bezpośrednia praca w przemyśle. W okresie od 1984 r. pełniłem kolejno funkcje kierownika zakładu wdrożeniowego Instytutu Metrologii Elektrycznej Politechniki Wrocławskiej, zastępcy dyrektora ds. badań i rozwoju w Instytucie Komputerowych Systemów Automatyki i Pomiarów we Wrocławiu oraz wiceprezesa ds. badań i wdrożeń firmy Hi-tech Centrum Ophtha-Lab Sp. z o.o. we Wrocławiu opracowującej elektroniczną aparaturę medyczną zwłaszcza dla okulistyki. Jestem współzałożycielem Spółki SPEKTRUM, która prowadzi Ośrodek Okulistyki Klinicznej i zespół przychodni okulistycznych. Aktualnie pełnię tam funkcję przewodniczącego Rady Nadzorczej i konsultanta w zakresie elektronicznej aparatury medycznej. W PWr. pracuję w Katedrze Inżynierii Biomedycznej. Zajmuję się tam opracowaniem urządzeń i metod pomiarów elektrofizjologicznych w tym do neurookulistyki, badań mózgu i wczesnego wykrywania chorób neurodegeneracyjnych, w tym choroby Alzheimera i Parkinsona. W PWr. pełniłem m.in. funkcję członka Senatu (w dwóch kadencjach), wiceprzewodniczącego senackiej komisji organizacji i finansów oraz przez dwie kadencje przewodniczącego (z wyboru) Uczelnianej Komisji Pojednawczej. Mój dorobek naukowo-techniczny to m.in. autor/współautor 125 publikacji udokumentowanych w bazach publikacji naukowych w tym: artykuły krajowe i zagraniczne, rozdziały w 6 książkach, 7 patentów, 4 zgłoszenia patentowe oraz 36 sprawozdań – raportów z badań naukowych realizowanych m.in. w ramach grantów NCN, NCBR, CPBP i CPBR, liczne wdrożenia przemysłowe. Jestem członkiem kilku kolegiów redakcyjnych lub naukowych specjalistycznych czasopism. Najbardziej cenię sobie członkostwo w komitecie Recent patents in biomedical engineering, który zajmuje się m.in. oceną oddziaływania nowych rozwiązań technicznych i technologicznych na rozwój inżynierii biomedycznej, elektronicznej aparatury medycznej oraz technik i procedur diagnostycznych, a także terapeutycznych w ochronie zdrowia.

Od 1973 r. mieszkam we Wrocławiu. Moja żona Grażyna dołączyła do mnie w 1976 r. z naszego rodzinnego miasta Sosnowca. Jest prawnikiem, wspiera mnie mentalnie i zawodowo, a od 1978 r. tworzymy udany związek małżeński. Mamy dwoje dzieci córkę Małgorzatę i syna Tomasza oraz pięcioro wnucząt. Nie zawaham się powiedzieć, że odniosłem sukces zawodowy i społeczny.

Członkiem SEP zostałem w 1979 r. Pracę w SEP rozpoczynałem w Kole, następnie na szczeblu Oddziału Wrocławskiego m.in. od 2002 r. do 2006 r. jako członek Komisji Rewizyjnej O/Wr. SEP, w kadencji 2006-2010 i 2010-2014, jako członek Prezydium Zarządu O/Wr SEP, wiceprezes. W kadencji 2014-2018 oraz 2018-2022 pełniłem funkcję prezesa Oddziału Wrocławskiego SEP. W latach 2006-2014 byłem przewodniczącym Rady Ośrodka Rzeczoznawstwa SEP we Wrocławiu, a następnie przewodniczącym Rady Nadzorczej Komisji Kwalifikacyjnych O/Wr. W kadencji SEP 2014-2018 pełniłem zaszczytną funkcję dziekana Rady Prezesów SEP, co pozwoliło mi zdobyć doświadczenie w zakresie organizacji pracy i działań statutowych centralnych organów SEP. Jestem przewodniczącym Prezydium Wrocławskiej Rady FSNT NOT i delegatem województwa dolnośląskiego do Rady Krajowej NOT. Spośród wielu odznaczeń państwowych, resortowych i regionalnych za jeden z najcenniejszych uważam tytuł „Zasłużony nauczyciel, wychowawca młodzieży” przyznany na wniosek Akademickiego Koła SEP w PWr. oraz Medal im. Jana Kilińskiego nadany mi przez Związek Rzemiosła Polskiego za wkład w szkolenia zawodowe elektryków, zwłaszcza młodzieży.

Jestem przekonany, że moje doświadczenia osobiste, dorobek zawodowy i dotychczasowa działalność stowarzyszeniowa w SEP stanowią dobre przygotowanie do pełnienia zaszczytnej funkcji Prezesa SEP.

 

Zarys programu

Najważniejszym zadaniem Walnego Zjazdu Delegatów będzie sformułowanie planu działań na najbliższą kadencję, ale także nakreślenie programu długofalowego precyzującego cele i zadania SEP w dłuższej perspektywie czasu. Oczywiście to uchwała programowa Zjazdu i przyjęte wnioski z dyskusji zjazdowej odzwierciedlające wolę naszej społeczności będą stanowiły najważniejsze wytyczne działania.

Rolę Prezesa SEP widzę jako lidera i koordynatora nadającego kierunki pracy zespołowi (ZG i Biuro), który inspiruje i motywuje do działania, powierza sprawy programowe i wykonawcze zgodnie z aspiracjami i predyspozycjami członków w/w zespołów. Zarządzanie Biurem SEP powierzę Sekretarzowi Generalnemu. Wyposażę go w odpowiednie kompetencje tak, aby mógł sprawnie realizować powierzone zadania. Jestem przekonany, że doprowadzę do wzmocnienia roli Rady Prezesów, która powinna stanowić autentyczne forum dyskusji i wymiany poglądów zwłaszcza w zakresie oceny priorytetów działań skoordynowanych z możliwościami finansowymi Stowarzyszenia. Rada Prezesów nie może, tak jak to ukształtowało się w ostatnim czasie ograniczać się do wysłuchiwania informacji i niewiążącego opiniowania dokumentów przedkładanych przez ZG SEP.

 

Moje główne cele programowe to:

  1. kontynuacja dotychczasowej chlubnej działalności SEP. Pamięć o historii, poprzednikach i ich dorobku, twórcze z niego korzystanie;
  2. rozwój i rozszerzenie działalności programowej z uwzględnieniem pomysłów, potrzeb, aspiracji i specyfiki różnych grup zawodowych. Zwłaszcza młodych wiekiem i stażem członków SEP, w tym młodzieży i studentów. Dalszy rozwój współpracy z przemysłem i współpracy międzynarodowej;
  3. profesjonalna promocja SEP w celu utrzymania jego roli oraz pozycji w środowisku zawodowym. W tym zakresie podejmę współpracę ze specjalistami w celu umieszczenia naszych przedstawicieli w gremiach mających wpływ na treść przepisów oraz w celu udziału tych osób w podejmowaniu kluczowych decyzji w gremiach rządowych i ustawodawczych przy projektach umów, ustaw i porozumień;
  4. tworzenie warunków organizacyjnych oraz poszukiwanie nowych metod i źródeł finansowania, likwidacja barier. Są to niezbędne elementy sprawnego i efektywnego działania.

 

Szczegółowe zadania i niezbędne cele programowe, które zrealizuję, to:

  1. kontynuacja lub wznowienie najciekawszych i najbardziej wartościowych inicjatyw realizowanych w poprzednich kadencjach ZG SEP, takich jak: Kongres Elektryki Polskiej w 2024 r., Sympozjum Historii Elektryki, ustanowienie patrona roku, cykl wydawnictw, wznowienie cyklicznych spotkań prezesa SEP z prezesami i działaczami oddziałów danego regionu;
  2. działanie na rzecz ochrony od zapomnienia wybitnych członków SEP;
  3. urzeczywistnienie pięknego hasła: „SEP stowarzyszeniem przyjaciół” w myśl zasady: mniej patetyzmu, a więcej działania, stosowanie zasady etycznego postępowania członków SEP, działań na rzecz integracji członków SEP i koleżeńskiej atmosfery w Stowarzyszeniu;
  4. włączenie się ZG SEP jako reprezentanta Stowarzyszenia do opiniowania projektów ustaw i rozporządzeń w znacznie większym stopniu, niż w ostatnich dwóch kadencjach;
  5. wykorzystanie dobrych wzorców z Oddziału Wrocławskiego SEP, który w okresie dwóch ostatnich kadencji pełnienia przeze mnie funkcji prezesa osiągnął znakomite wyniki finansowe i bardzo dobrą współpracę z firmami regionu przy wyróżniającej się działalności statutowej – I miejsce w klasyfikacji oddziałów, czołowe miejsca kół w konkursie kół;
  6. uporządkowanie sposobu tworzenia budżetu i finansowania Stowarzyszenia na szczeblu centralnym z większym, niż dotychczas udziałem Rady Prezesów. Szersze finansowanie, niż w ostatnich dwóch kadencjach poprzez korzystanie z zewnętrznych źródeł i stopniowe zmniejszanie obciążeń finansowych dla oddziałów (zmniejszenie odpisów). Rezygnacja z pobierania opłat za nadanie odznak i medali stowarzyszeniowych;
  7. realizacja mojego wniosku z 2020 r. stworzenia niezależnego, dobrowolnego, zarządzanego przez Radę Prezesów funduszu solidarnościowego wspierającego finansowo i merytorycznie zainteresowane tym małe oddziały;
  8. prowadzenie spraw formalnych ZG SEP zgodnie z procedurami, przy ograniczeniu biurokracji i zbędnych działań (np. eliminacja niepotrzebnych, dodatkowych sprawozdań w miesiącu czerwcu);
  9. wzmocnienie roli Członków Honorowych. Konieczna jest nowelizacja procedury wyłaniania kandydatów do godności Członka Honorowego SEP;
  10. przeprowadzenie szerokiej dyskusji, a następnie przedłożenie kolejnemu Zjazdowi w 2026 r. propozycji zmian w Statucie wynikających z nowej strategii SEP zakładającej służebną rolę ZG i szersze niż obecnie oparcie działalności Stowarzyszenia na członkach SEP, aktywnie działających kołach;
  11. działanie na rzecz zapobieżenia, obserwowanemu od dwóch kadencji, spadkowi liczby członków. Dotarcie do jak największej liczby środowisk w nowych specjalizacjach zawodowych;
  12. wzmocnienie współpracy międzynarodowej, w tym także form współpracy realizowanej przez Sekcje i Komitety oraz na szczeblu oddziałów i kół. Budowa relacji bezpośrednich z kierownictwami IEEE, IET, VDE, OVE, EUREL i innych;
  13. działanie SEP na rzecz kontynuowania i wzmocnienia działalności normalizacyjnej SEP przy współpracy z innymi organizacjami, realizacja przedsięwzięć zmierzających do poprawy bezpieczeństwa i zapobiegania wypadkom w sieciach i instalacjach elektrycznych;
  14. zastąpienie pasywnej roli ogłaszania raportów zajęciem oficjalnego stanowiska w sprawie rozwoju elektroenergetyki i dostosowania polskiej gospodarki energetycznej do zewnętrznych uwarunkowań i wymogów UE. Podobna aktywność dla innych ważnych działów szeroko rozumianej elektryki;
  15. powierzanie, wzorem Oddziału Wrocławskiego SEP i kilku innych oddziałów odpowiedzialnych funkcji młodym członkom SEP.

 

www.facebook.com/AndrzejHachol/

 

 

dr inż. Andrzej Hachoł, prof. PWr






Newsletter

Zapisz się za darmo i bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami

z subskrybcji możesz zrezygnować w dowolnej chwili