W SEP o szkołach ponadpodstawowych
1 czerwca 2019 zebrała się w Warszawie Rada Koordynacyjna do współpracy SEP ze szkołami ponadpodstawowymi. Było to reaktywowanie podobnej działalności, jaką Stowarzyszenie już prowadziło kilkanaście lat temu.
W spotkaniu wziął udział i powitał przybyłych prezes SEP Piotr Szymczak, który przedstawił główne kierunki działalności Stowarzyszenia, w ważnym obecnie roku jego 100-lecia, a także informacje dotyczące możliwości współpracy ze szkołami ponadpodstawowymi. Prowadząca spotkanie kol. Zofia Miszewska przedstawiła członków Zespołu Inicjatywnego ds. powołania (reaktywowania) Rady Koordynacyjnej SEP. W spotkaniu uczestniczyło 12 osób. Przynależność do Rady zadeklarowało 10 osób, a dodatkowo przyjęto zgłoszenia korespondencyjne czterech osób. W spotkaniu uczestniczyli m.in. Radosław Beniak – przewodniczący Komisji Kształcenia Zawodowego SEP oraz Jarosław Krysiak - przewodniczący Centralnej Komisji Młodzieży i Studentów SEP. Obecni byli także przedstawiciele oddziałów SEP, które aktywnie działają w środowisku szkolnictwa zawodowego, nie tylko ze szkół, ale także z firm działających na rzecz szkolnictwa.
Za najważniejsze wytyczne do przyszłych działań Rady Koordynacyjnej uczestnicy spotkania uznali:
- zbieranie informacji i analizę aktualnych programów strategicznych dotyczących systemu oświaty w obszarze kształcenia zawodowego,
- sporządzenie raportu oceniającego stan faktyczny szkolnictwa zawodowego w branżach: elektroenergetycznej, elektroniczno-mechatronicznej i teleinformatycznej,
- podpisanie umów z MEN i ORE w celu współpracy w zakresie szkolnictwa zawodowego w szczególności opiniowanie podstaw programowych i programów nauczania,
- zrównanie pensum nauczycieli przedmiotów zawodowych i ogólnokształcących. Zgodnie z rozporządzeniem MEN od września 2019 r. nauczyciele przedmiotów zawodowych prowadzący zajęcia w grupach (pracownie) mają mieć pensum 20 godzin, a nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących prowadzący zajęcia w grupach dalej 18 godzin,
- wprowadzenie systemu motywacyjnego dla nauczycieli przedmiotów zawodowych,
- wypracowanie skutecznych zasad pozyskiwania fachowców do realizacji kształcenia zawodowego,
- opiekę nad szczególnie uzdolnionymi uczniami, z podkreśleniem roli konkursów i olimpiad w rozwoju naukowym ucznia,
- propagowanie działalności SEP w środowisku młodzieży ponadpodstawowych szkół zawodowych,
- aktywne wsparcie przez SEP procesu dydaktycznego, opracowanie skryptów i podręczników oraz opiniowanie ich,
- motywowanie pracodawców do organizowania praktyk zawodowych dla uczniów,
- motywowanie pracodawców do organizowania płatnych staży dla nauczycieli przedmiotów zawodowych,
- integrację kadry pedagogicznej z pracodawcą w zakresie szkolnictwa zawodowego,
- działania zmierzające do zlikwidowanie pisemnej formy egzaminu potwierdzającego kwalifikację w zawodzie z części praktycznej,
- wprowadzenie obowiązku przeprowadzenia części praktycznej egzaminu potwierdzającego kwalifikację w zawodzie na sprzęcie właściwym dla danej kwalifikacji,
- rozwijanie kompetencji twardych w szkołach,
- wyróżnianie najlepszych autorów podręczników szkolnych i książek wykorzystywanych do nauki przedmiotów zawodowych w ramach inicjatywy 100 książek na 100-lecie SEP.
Po dyskusji nad kierunkami i rekomendacjami do przyszłej działalności Rady, wybrano jej Zarząd, w którym funkcję przewodniczącej powierzono kol. Zofii Miszewskiej, wiceprzewodniczących kol. kol. Adamowi Szewczukowi i Jerzemu Kostro, sekretarza kol. Grażynie Mrozińskiej- Hotloś.
Następnie przeanalizowano projektu Regulaminu Rady, który po wprowadzeniu korekt i poprawek został jednogłośnie zatwierdzony.
Jako jedno z najpilniejszych zadań uznano wybór Zespołu odpowiedzialnego za przygotowanie raportu nt. stanu szkolnictwa zawodowego w branżach: elektroenergetycznej, elektronicznej, mechatronicznej i teleinformatycznej.